SEMINAR PEMBENTUKAN DAN PENILAIAN POLISI AWAM
Seminar yang banyak membuka minda saya
dalam memahami polisi awam negara. Sejarah Sistem Pemerintahan di Malaysia membuka
tirai pembentangan pertama disusuli dengan Teori Pembentukan Polisi Awam dan
Realiti Pembentukan dan Pelaksanaan Polisi Awam di Malaysia.
Dalam kertas kerja POLICY
FORMULATION PROCESS – Based on the Malaysian Experience menyebut:
“ Public policy
in Malaysia is designed generally upon the requirement of the political and
social structure and the future demand of the nations as a whole. Since
Malaysian community is a multi-ethnic society; therefore, any public
policy formulation has to be carefully studied by taking into consideration
many factors such as political, social and economic factors to give an
acceptable norm of satisfaction among her citizen. In order to understand
policy formulation in Malaysia; therefore, it is essential to get a clear
scenario on the country’s political system and her social structures.
Policy making process in Malaysia has to go through several stages such as identifying the arising problems, planning, recommending/formulating suitable alternatives, legitimizing policies, implementing the suitable action policy, coordinating various events to suit the established policy and finally evaluating the effectiveness of such policy.”
Dasar awam juga dibentuk berdasarkan Desakan
dasar ( Policy demands ) iaitu desakan yang dikenakan ke atas
kerajaan oleh orang ramai akibat ketidakberkesanan sesuatu dasar seperti PPSMI
dan Keputusan Dasar ( Policy Desicion ) sebgai keputusan yang
dibuat oleh pegawai kerajaan yang bertindak.
Seminar dilanjutkan dengan wacana Pembangunan
Polisi Negara Berkebajikan oleh Y.B. Tuan Guru Presiden PAS, Dato’ Seri
Haji Abdul Hadi bin Awang. Tuan Guru membentangkan selama 40 minit tentang
Konsep Negara Berkebajikan Tawaran PAS dan sesi soal jawab dijalankan.
Negara
Berkebajikan bermaksud
kerajaan dan rakyatnya berkebajikan yang melahirkan rakyat (orang ramai, persatuan,
komuniti, syarikat, korporat dan pemerintah )yang berlumba-lumba melakukan
kebajikan yang disokong oleh sistem yang cekap yang menguntungkan kesemua
pihak.
Berbeza dengan Negara Kebajikan
( Welfare State ) bermaksud kerajaan sahaja yang melakukan program
kebajikan. Ini melahirkan rakyat yang bergantung kepada ihsan kerajaan dan
orang lain yang ada kalanya membebankan kerajaan dan merugikan kesemua pihak
sehingga melahirkan rakyat yang malas.
Negara Berkebajikan bukan bermaksud
segala-galanya free. Setiap orang bertanggungjawab untuk mencari nafkah dan
bekerja, kerajaan akan menanggung bagi mereka yang tidak mampu dan
menanggung dalam perkara bersifat maslahat
umum seperti pendidikan.
Dalam isu dasar Pendidikan Percuma, Tuan
Guru membentangkan Teori Ibn
Khaldun (boleh baca
di sini ).
“ Ibn Khaldun meletakkan ilmu dan pendidikan ke dalam aspek
sina’ah (industri).
Bermakna aktiviti ilmu bukan sahaja keperluan ruh dan akal yang menjadi
sebahagian daripada kejadian manusia, bahkan kegiatannya yang betul dan saksama
menghasilkan kemajuan dalam aspek yang lain termasuk aspek ekonomi yang
menambahkan hasil negara.
Ilmu dan
pendidikan yang memberi kemudahan kepada masyarakat dalam segala aspeknya
dimasukkan dalam fardu kifayah (wajib secara umum), menjadi fardu ain pula
kepada mereka yang layak menunaikannya seperti para pemimpin kerajaan. Dalam
masa yang sama setiap anggota masyarakat digalakkan menunaikan kewajipan ini
sehingga dimasukkan dalam amal kebajikan yang besar pahalanya dan fadilatnya
berpanjangan walaupun pengamal dan penyumbangnya telah meninggal dunia.
Menunjukkan
bahawa kewajipan pendidikan dan pelajaran dalam negara berkebajikan mengikut
Islam menjadi tanggungjawab bersama yang tidak membebankan kerajaan sahaja,
kerajaan dan masyarakat tidak boleh melarikan diri daripadanya.
Dalam masyarakat
Islam yang lebih lama tamadunnya didirikan
institusi pendidikan percuma sehinggalah masuk ke zaman penjajah dan merdeka
semula. Contohnya Universiti al-Azhar di Mesir, Deoband dan Aligarh di India,
pengajiannya bukan sahaja jurusan Islam bahkan meluas ke bidang sains dalam
segala aspeknya. Pelajarnya belajar percuma, universitinya hidup dengan harta
wakaf dan zakat.
Ada juga kalangan
negara Barat yang meniru tamadun awal Islam menganjurkan pendidikan percuma
dengan mengenakan cukai daripada kalangan yang kaya raya tanpa membebankan
kalangan miskin, walaupun negara itu tanpa mempunyai sumber bumi yang banyak
tetapi pandai mengurusnya tanpa membebankan rakyat. Sedarlah kita betapa bumi
yang berhasil daripada perutnya dan subur tanahnya. Mengapa tidak mampu dan
takut apabila disebut pendidikan percuma. Sebabnya kerana hasil negara banyak
masuk ke dalam perut para pemimpin dan konco-konconya.”
Dalam isu zakat dan cukai. Zakat ialah
untuk orang Islam manakala Cukai ialah untuk orang bukan Islam. Adakah orang
Islam akan dikenakan zakat dan cukai? Jawapannya tidak. Orang Islam sudah
memadai dengan membayar zakat. Cukai hanya akan dikenakan ke atas orang Islam
jika keadaan terdesak dan memaksa. Apabila orang Islam bayar zakat, rezeki
bertambah berkat dan mendapat pahala. Cukai Perlindungan ( Jizyah ) yang
dikenakan ke atas orang bukan Islam bertujuan untuk melindungi keselamatan
mereka. Jika sebuah Negara Islam tidak mampu menjaga keselamatan mereka, maka
kerajaan akan memulangkan jizyah ( cukai perlindungan ) ke atas orang
bukan Islam sebagaimana kisah di zaman Saidina Umar. Menurut Qadi Abu Yusuf
bermazhab Hanafi menyatakan cukai babi dan cukai arak harus diambil oleh
pemerintah Islam dengan syarat hasil cukai diletakkan khusus dalam akaun khas
dan dibelanjakan untuk orang bukan Islam sahaja sebagaimana pelaksanaan oleh
kerajaan Negeri Kelantan sekarang.
Akhir sekali dalam isu Dasar Ekonomi
Baru ( DEB ), satu soalan yang dikemukakan oleh peserta antara kaitan DEB yang
lebih bersifat memberi hak kepada bumiputera semata-mata dengan Negara
Berkebajikan yang berkonsepkan keadilan. Tuan Guru Presiden telah menjelaskan
bahawa DAP sebagaimana dalam Dasar Bersama Buku Jingga telah menerima dengan mempertahankan
Perlembagaan Persekutuan, Islam sebagai agama bagi Persekutuan dan agama-agama
lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana di negara ini serta
melindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara
Negeri Sabah dan Sarawak dan kepentingan sah kaum-kaum lain sejajar dengan
Perkara 153.
DAP menerima hakikat bahawa majoriti rakyat
ialah Melayu. Tahap kemiskinan tinggi ialah orang Melayu, penduduk luar Bandar ialah
orang Melayu. Jadi wajarlah hak khusus diberikan kepada orang Melayu bagi
menjaga kepentingan mereka. Masalah sebenar kegagalan DEB ialah ketirisan wang
rakyat dipertengahan lapisan antara kerajaan dan rakyat.
Tuan Guru Presiden menutup sesi
penggulungan dengan menegaskan bahawa Islam dan politik tidak boleh dipisahkan.
Islam sebagai cara hidup bukan religion sebagaimana fahaman sekularisme Barat.
Sekularisme bukan sekadar ideology bahkan mampu menanggalkan akidah Islam. Al-Marhum
Syeikh Mustafa Sobri, Syeikhul Islam terakhir bagi kerajaan Uthmaniyah Turki telah
memberikan pandangan bahawa:
“
Fahaman sekular adalah jalan paling mudah untuk umat Islam menjadi murtad ”.
0 comments:
Post a Comment