Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

25 December 2011

KRONOLOGI ISU PENYENARAIAN FGVH

TAHUN 2004
Cubaan pertama untuk menyenarai Felda Holdings Berhad ke Bursa Malaysia dibuat di zaman bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad namun gagal setelah ditentang hebat oleh peneroka. Tun Abdullah Ahmad Badawi menjadi Perdana Menteri, beliau membatalkan cadangan penyenaraian Felda Holding ke Bursa Malaysia.

TAHUN 2011
1 Januari : Pengumuman pejabat Perdana Menteri mengenai perlantikan Tan Sri Isa Samad sebagai Pengerusi Felda yang baru berkuatkuasa.

11 Januari : Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) kesal dengan tindakan Pengerusi Felda yang baru, Tan Sri Isa Samad yang dengan angkuhnya mengugut untuk memecat mana-mana kakitangan Felda yang didapati menyokong Pakatan Rakyat.


23 Jun : Tan Sri Isa Samad tiba-tiba telah menjadi Ahli KPF (sehari sebelum Mesyuarat Agung KPF bagi tahun 2011). Beliau sebenarnya tidak layak menjadi ahli KPF dan keahliannya di dalam KPF adalah bertentangan dengan undang-undang disebabkan jawatan beliau sebagai Pengerusi KPF adalah hanya bertaraf kontrak sedangkan Undang-Undang Kecil KPF mensyaratkan bahawa mereka yang layak menjadi Ahli KPF ialah peneroka FELDA, isteri dan anak-anak dan juga kakitangan FELDA yang berstatus tetap.

15 Ogos : Ketua Setiausaha Sulit Kanan kepada PM iaitu Datuk Aziz telah menulis surat kepada Isa memaklumkan bahawa PM telah bersetuju supaya Isa dilantik sebagai Pengerusi KPF yang baru dengan mengenepikan begitu sahaja Datuk Zulkifli Wahab, Pengarah Besar FELDA sedangkan dimaklumi bahawa Datuk Zulkifli baru saja dilantik pada Mesyuarat Agung bertarikh 24 Jun 2011. Isa pula baru jadi ahli KPF pada 23 Jun, iaitu sehari sebelum mensyuarat tersebut.



25 Ogos : Isa kemudiannya telah memanggil secara tergesa-gesa satu Mesyuarat Khas Lembaga Pengarah FELDA. Perkara yang dibincangkan di dalam Meyuarat Lembaga Pengarah FELDA ini adalah supaya Lembaga Pengarah FELDA melantik Isa sebagai Pengerusi KPF atas alasan Isa telah menerima surat dari KSUSK PM yang merestui perlantikan Isa sebagai Pengerusi KPF.

7 Oktober : Perdana Menteri ketika membentangkan bajet mengisytiharkan dengan bangganya bahawa peneroka akan mendapat ‘durian runtuh’ apabila FGVH disenaraikan di Bursa Malaysia.

13 Oktober : Sebanyak 10 laporan polis telah dibuat di Ibu Pejabat Daerah (IPD) Polis oleh ahli-ahli Koperasi Permodalan Felda (KPF) dan wakil peneroka terhadap Pengerusi Felda Tan Sri Mohd Isa Samad. Laporan tersebut dibuat bagi meminta siasatan dakwaan bahawa Isa telah menyalahgunakan kuasa serta ‘merampas’ jawatan Pengerusi Permodalan Felda Berhad daripada pemegang jawatannya Datuk Dzulkifli Wahab, secara tidak sah semasa Dzulkifli berada di tanah suci Mekah menunaikan Umrah.

18 Oktober : Anak telah mengiringi lebih 20 orang wakil peneroka seluruh negara menyerahkan aduan kepada Suruhanjaya Koperasi Malaysia. Beberapa orang pemegang saham KPF telah juga membuat bantahan melalui tribunal SKMM pada hari yang sama.



25 Oktober : Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Ahmad Maslan dalam satu kenyataan di Dewan Rakyat memberitahu, Isa yang juga Pengerusi Felda Holdings Bhd, secara rasminya masih belum dilantik sebagai pengerusi KPF.Ahmad Maslan berkata pelantikan Isa sebagai Pengerusi KPF akan diputuskan oleh Lembaga Pengarah Felda mengikut undang-undang yang diperuntukkan dalam Akta Koperasi 1993 dan undang-undang kecil KPF.

12 November : Isa pada satu taklimat mengenai proses penyenaraian di Kuala Pilah pada lalu telah menghina Shamsuddin, Pengerusi Jawatankuasa Perunding Peneroka (JKPP) dengan mengeluarkan ayat seperti “jika budak kecil, saya dah lempang”, “munafik”, “pembohong”, “penipu”, “jika saya jumpa saya akan lutu dia”.



21 November : Pengerusi Felda, Tan Sri Isa Samad melalui surat bertarikh 21 November yang dihantar kepada Najib mencadangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengarahkan Dzulkifli bercuti dan mengikuti Kursus Pengurusan Lanjutan bagi meningkatkan prestasi untuk melakukan transformasi Felda.

25 November : Dzulkifli mula bercuti 25 November dan telah berlepas ke London. Arahan itu berkuatkuasa 25 November sehingga Ogos tahun hadapan.

29 November : Jawatankuasa Perunding Peneroka (JKPP) Felda dan Gerakan Persatuan Wanita (GPW) Felda yang menaungi sejumlah 120,000 peneroka seluruh negara, menggesa perdana menteri itu menunaikan tuntutan mereka agar menyuruh Isa yang juga Pengerusi Felda berundur segera.

2 Disember : Shamsuddin Othman, Pengerusi Jawatankuasa Perunding Peneroka (JKPP) yang juga Ahli Lembaga Pengarah Felda untuk menyaman Pengerusi Felda, Tan Sri Isa Samad, sekiranya enggan memenuhi tuntutan warga Felda dan akan tetap bersama-sama dengan warga Felda lain di seluruh negara mendesak Isa tidak menandatangani perjanjian pajakan tanah dengan FeIda Global Ventures Holdings Sdn Bhd.


8 Disember : Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) melancarkan program ‘Gerakan Selamatkan Felda’ peringkat kebangsaan pada ini di perkarangan Masjid Lama Bandar Jengka.

13 Disember : Kira-kira 50 wakil peneroka Felda daripada beberapa negeri menyerahkan memorandum menyokong Pengarah Besar Felda, Datuk Dzulkifli Abd Wahab di Ibu Pejabat Felda, Jalan Gurney, Memorandum sokongan itu ekoran tindakan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengarahkan Dzulkifli bercuti dan mengikuti Kursus Pengurusan Lanjutan bagi Meningkatkan prestasi untuk melakukan transformasi Felda.


21 Disember : GAMIS berpendirian bahawa mahasiswa mahu Najib jawab Isu FELDA. Jika tiada jawapan daripada Perdana Menteri, kami sedia menggerakkan mahasiswa untuk bersama-sama memperjuangkan perkara ini hingga mendapat penyelesaian terbaik demi membela nasib rakyat.

23 Disember : Empat orang ahli Koperasi Permodalan Felda Malaysia Berhad (KPF) memfailkan saman pemula terhadap KPF dan Felda Global Ventures Holdings (FGVH) di Mahkamah Tinggi bagi memohon injunksi mahkamah bagi menghalang Mesyuarat Agung Perwakilan Khas KPF pada 5 Januari, penyenaraian saham FGVH dan pelupusan ekuiti KPF dalam Felda Holding.

24 Disember : GAMIS menuntut supaya :

1. Mahkamah menghalang Mesyuarat Agong Khas KPF yang dijadualkan akan berlangsung pada 5 Januari 2012 daripada diadakan bagi menyekat pelupusan pegangan saham ahli KPF kepada FGVH dilakukan.

2. YAB Perdana Menteri membatalkan penyenaraian FGVH di Bursa Malaysia.

3. Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) menentukan status sebenar Tan Sri Isa Samad dalam KPF.

“ Sekiranya tiada penjelasan diberikan dan tuntutan tidak dilayan, GAMIS akan menggerakan mahasiswa, khususnya dikalangan anak-anak FELDA, untuk bertindak sebagai third force dengan menterjemahkan bantahan dan kekecewaan mereka terhadap kerajaan melalui kertas undi dalam Piliharaya Umum yang akan datang.
[Lawati www.mygamis.net untuk berita selanjutnya]

0 comments:

Post a Comment