Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

09 July 2012

Coretan Mingguan: MEMBINA MINDA NEGARAWAN (siri 1)

Hujung minggu sarat dengan asakan minda untuk lebih mengkaji, mendalami isu negara dan antarabangsa serta memahami secara terperinci dasar dan polisi awam Malaysia dalam mengaplikasikan konsep Negara Berkebajikan secara realistik dan membumi.

SIDANG MEJA BULAT BERSAMA DEWAN PEMUDA PAS MALAYSIA: ISU SYRIA


Sidang meja bulat yang dihadiri perwakilan dari beberapa Gerakan Islam Asean dari Indonesia, Thailand, Filipina, Singapura dan Malaysia telah dipengerusikan oleh Ustaz Nasaruddin Hassan Tantawi, Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia.

Isu Syria merupakan isu sangat rumit dan kompleks untuk diselesaikan. Dasar Luar Negara Syria  bersifat ‘ talam dua muka ’ dengan tidak mengiktiraf Israel dan tidak mengadakan hubungan diplomatik dengannya. Parti  Baath yang menganut ideologi sosialis dan juga berfahaman nasionalis  yang keras terhadap Israel.

Syria juga menjadi pangkalan bagi gerakan Islam Hamas dan Jihad Islami, serta pangkalan bantuan bagi Hizbullah yang berada di Selatan Lubnan. Gerakan Islam Hamas dan Jihad Islami bermazhab Sunni, tidak sama dengan Bashar Assad yang menganut mazhab Alawi. Manakala Hizbullah bermazhab Syiah Imamiyyah yang bertentangan juga dengan mazhab yang dianut oleh Bashar dan keluarganya. ( baca di sini )

Pada masa yang sama, kerajaan Syria semakin hari semakin menzalimi rakyat sehingga minggu lalu sahaja sekitar 800 orang rakyat Syria telah terkorban menjadikan angka korban rakyat negara itu kini telah mencecah lebih 14000 orang.

Dasar Luar negara Syria ini lebih bersifat menjaga kepentingan sendiri demi menutup kezaliman terhadap rakyatnya yang menuntut demokrasi yang sebenar. Alasan kerajaan Syria membunuh rakyat sendiri mudah sahaja kerana untuk mengatasi masalah pemberontakan rakyat. Soalnya, kenapa kanak-kanak, wanita dan orang tua juga turut menjadi mangsa?

Resolusi sudah dicapai dengan kata sepakat. Seluruh Gerakan Islam Asean dan seluruh dunia bertegas dengan pendirian bahawa mengecam sebarang campur tangan kuasa luar terhadap isu dalaman Syria dan mengutuk segala kekejaman yang berlaku di Syria terhadap rakyatnya. Seluruh gerakan Islam bersetuju supaya kerajaan Syria menghentikan kekejaman terhadap rakyat dan bersetuju supaya Syria didesak dan dipaksa membuat perubahan kepada demokrasi yang sebenar.

Revolusi rakyat mesti berpihak kepada kemenangan Islam. Israel dan Amerika sedang mengintai peluang untuk merampas Syria dari dalam supaya dapat memberi lebih tekanan kepada Iran dan negara umat Islam sekitarnya apabila dasar luar negara Syria diubah. Mereka tahu dengan adanya Syria, Iran dan Hizbullah kekal mendapat bantuan dan juga Hamas di Palestin. Mereka tidak berdiam diri!

Himpunan Munajat Selamatkan Umat Islam harus digerakkan bagi memohon pertolongan kepada Allah dan menunjukkan desakan rakyat seluruh umat Islam melalui media massa agar kerajaan Syria menghentikan kezaliman terhadap rakyat dan mengecam segala campur tangan pihak luar yang cuba ingin merampas revolusi rakyat.


Tuan Guru Presiden PAS, Dato’ Seri Haji Abdul Hadi bin Awang salah seorang yang banyak menyelesaikan  konflik antarabangsa.
Gambar: Beliau berada di Muktamar Penyatuan Ummah antara Mazahab di Tehran, Iran.

1 comments: