Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

29 July 2010

BELAJAR DARI TEKANAN


“ Aduh, kena edit lagi working paper ni, ini dah masuk kali kelima direject !”.

“ Jawabnya kena pergi minta tandangan semua sekali lagi la, naik turun tangga, kejar mengejar advisor la kita ni..”

“Petang ni ada exam pulak, baca tak habis lagi, working paper kena dapat approve minggu ni dah, kalu tak, jawabya tunda je program kita ni..” getus hati si Taufiq sebaik sahaja melepaskan daun pintu Office..

Penat sungguh melayan birokrasi ni ye..”, Ammar menyapa lamunan tekanan si Taufiq.

“ Biasala akhi, ini lumrah dalam kepimpinan, Ini tarbiah langsung dari Ilahi buat para pimpinan”

Ust. Ahmad memberi kata semangat kepada anak didiknya tatkala terdengar keluhan hati mereka.


Dialog ringkas sebeginilah menjadi satu adat dan kebiasaan buat mereka hidup dalam dunia kepimpinan samada di sekolah maupun dikampus. Kemahiran mengurus perasaan dan stress menguji ketabahan seorang pemimpin.



UBAH PERSEPSI

Anda mahu lari dari tekanan? Anda suka lari dari masalah? Silakan…
Sejauh mana anda boleh lari dari masalah & ujiaan? Tekanan, masalah dan ujian ialah lumrah dalam kehidupan. Anda mesti yakin & percaya.

Ubah persepsi anda, cara memandang sesuatu membentuk diri anda. Sekiranya anda memandang masalah sebagai suatu tekanan & bebanan maka natijahnya pinggan mangkuk berterbangan, tamparan bisa mendarat dipipi saudara anda. Seandainya anda memandang masalah sebagai debu berterbangan nescaya diri anda tenang menempuhinya.

Senyum Pada Masalah!

Itu resipi mendapat ketenangan, berpandangan positif menenangkan diri anda. Yakinlah ! Cari hikmah disebalik musbih moga anda beroleh nikmat.

MENJAHIT SEJADAH IMAN

Adakah anda berfikir kenapa Allah menguji dan mentarbiah anda dengan cara sedemikian? Jahitlah sejadah iman yang kian koyak dek maksiat dan perkara lalai menjadi amalan. Allah masih tidak meluat melihat muka anda, menjenguk hati anda yang kotor dengan najis jijik lagi hina.

Allah masih sayangkan anda untuk menegur tindakan anda. Anda dalam comfort zone! Allah mengejutkan hati anda yang lena. Allah punya cara istimewa untuk menegur anda, DIA mengetahui hambanya.

Sebelum anda protes tindakan Allah, proteslah diri anda. Adakah dengan ikatan diri anda dengan kerja dakwah anda telah menempah tiket ke syurga?

PERSONALITY PERFORMANCE

Pendidikan atau tarbiah sifatnya berterusan, mengikut kadar kemampuan seseorang. Tarbiah seorang pemimpin tidak sama dengan tarbiah seorang ahli bawahan.

Pemimpin sewajarnya sentiasa update personality performance dari sudut berbeza samada penampilan, gaya, penguasaan bahasa dan pengkayaan soft skill. Berhadapan dengan pihak atasan dan lapisan manusia mengasak diri untuk berubah bagi memenuhi keperluan semasa.

Ilmu didada diperkaya, kekuatan pemikiran diasak dengan brainstorming dan pencerahan minda namun tidak mengenepikan aspek jasmani dan spiritual sebagai tapak asas kekuatan dalam melonjakkan perubahan diri dan masyarakat.

Akhir sekali, selamilah kata-kata Dr. Hasan Hudaibi:

“ Binalah Daulah Islam dalam dirimu sebelum kamu membina Daulah Islam dinegaramu”

0 comments:

Post a Comment