Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

28 July 2009

MUHAMMAD ABDUL AL-FATIH dalam TAHAJUD CINTA


Sudah sekian lama saya tidak menggerakkan jari jemari menulis sebarang post terbaru buat tatapan sahabat. Namun dengan izinNya pada kali ini dapat saya mendisiplinkan diri dalam suasana baru setelah meninggalkan Taman Huffazul Quran lebih kurang 2 bulan lalu.

Cuti mid-term telah berlalu, banyak perkara tetap memenuhi jadual harian. Diri sudah tidak mengenal erti cuti tatkala memasuki gerbang kepimpinan namun saya cukup gembira dan bahagia dengan kesibukan dan lambakan kerja. Alhamdulillah mak ayah memahami diri saya yang tak duduk diam walaupun cuti sekalipun.

Semasa cuti sempat saya menziarahi Kota Bharu Bandar Raya Islam, satu-satunya di Malaysia. Saya tak melepaskan peluang keemasan ke Gedung Ilmu Syarikat Jaafar Rawas Sdn.Bhd, menjual kitab-kitab agama samada kitab pondok ataupun moden walaupun dengan niat sekadar window shopping melihat buku-buku terkini.

Saya bukan peminat novel tapi mata saya melulu kea rah sebuah novel bertajuk ‘ Tahajud Cinta ’. Menarik tajuknya! Hati saya tergerak untuk membongkar isi kandungnya.

Warkah kali ini saya ingin berkongsi dengan sahabat sekalian segala mutiara dari hasil tulisan Muhammad El Natsir berasal dari Jawa Tengah.
Tahajud senjata ampuh

Muhammad Abdul Fatih tampil sebagai hero, seorang pemandu kenderaan beroda tiga terpaksa meninggalkan alam kampus dek desakan hidup terpaksa menyara adiknya yang masih dibangku sekolah.

Seorang pemuda hatinya bersih melazimi malamnya mengabdikan diri kepada Sang Pencipta. Mengakui diri seorang hamba bergantung sepenuh padaNya. Seorang hamba yang miskin lagi faqir tidak memiliki apa-apa. Semuanya pinjaman dariNya. Namun manusia kian lupa akan segala kurniaan Ilahi. Sombong dan angkuh terhadap pemberian Tuan sendiri. Aduh! Hinanya manusia ini. Lebih hina dari haiwan berkaki empat.

Fatih menonjolkan dirinya seorang tabah dan sabar. Segala hidupnya mengharap redha ILahi. Tidak pernah dirinya meningglkan tahajud walau musibah menimpa ketika satu cubaan membunuh dirinya gagal. Senang, susah Allah bersamanya! Fatih menerima disaat Allah memberi dan Fatih pasrah disaat Allah memberi keputusan.
“Aku baru sedar dan merasakan makna dalam hadis Qudsi yang dinukilkan Rasulullah s.a.w, ‘ Apabila dia mendekat pada-Ku satu jengkal, maka Aku akan mendekat kepadanya satu hasta. Dan apabila dia datang kepada-Ku dengan berjalan maka Aku akan datang kepadanya dengan berlari. Allah juga berfirman: Dan sesungguhnya Kam menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya..”
Fatih bermonolog dengan dirinya dalam kesendiriaan yang mencengkam.

Semakin diri diuji semakin diri dekat denganNya. Allah segala-galanya. Walaupun Firaun kufur pada Maha Esa, nadanya terakhir mengharapkan zat bersifat kamalat jua. Itu fitrah insani.

Tetapi kita sedih melihat manusia melempiaskan perasaan dan jiwa berkecamuk pada tempat salah. Mencari ketenangan disebalik muzik yang lalai, bergantung pada material menyelesaikan masalah.

Konsep Tawakal disalah ertikan

“ Kita study sungguh2 last kali kita solat hajatla banyak2, mitak kat Tuhan”. Monolog yang biasa kita dengar. Betul ke?? Allah letak kat mane??

Akhir sekali….

Rendahnya martabat Pemilik Sekalian Alam..

Patut ke seorang yg mengimani Allah Tuhannya, Rasulullah PesuruhNya betindak sedemikian??

Selaku muslim, kita meletakkan Allah dalam segenap hidupnya. Tatkala senang Allah dihati, ketika susah Allah sumber inspirasi. Dikala diri dihimpunkan belenggu masalah, letakkan Allah terlebih dahulu. Sebelum kita bertanya pendapat & menggunakan konsep Sunnatullah melalui talian hayat jadikanlah Allah tempat mengadu, merintih dan meminta. Mintalah dan menangislah diwaktu kita bersendirian. Bangkitlah tatkala semua manusia melayan mimpi indah. Allah Maha Mendengar. Luahkanlah segala isi hati kita, menangislah..merintihlah..kita akan rasa tenang, Indahnya hidup ini tatkala Allah dekat dihati. Ketika kita mendengar masalah, susahkah kita tunaikan hajat 2 rakaat sebelum berbincang dengan teman seperjuangan?

Itulah manifestasi Aqidah dalam kehidupan.

Saya teringat pesan Tok Guru saya yang dikenali sebagai Pok Su Hamid Gunung: “ Apa erti khatam kitab tauhid banyak-banyak, fasih dalam syarah satu persatu sifat 20 tapi hati tak pernah merasai kewujudan Allah” Begitulah kata-katanya yang mengetuk pintu hati saya tatkala jiwa berkecamuk. Kata-katanya cukup menginsafkan diri. Madrasah penuh barakah tempat saya charge iman ketika dosa menjadi amalan.

Apa erti Allah bersifat dengan sifat Wujud kalau kita tak merasai Allah itu Wujud, hati tak pernah gentar melakukan maksiat, tidak mengenal erti Taqarub ila Allah dan MuraqabatiLLah. Kita biarkan buku menjadi ‘alim tapi empunya buku terus kejahilan dan kemaksiatan.

Konsep tawakal sebenarnya kita meletakkan Allah sebelum, ketika dan akhir dalam setiap gerak kerja yang dilakukan. Dekatkanlah diri kita kepada Allah Maha Pengampun dosa hamb-hambaNya. Jadilah seorang pemimpin sufi lagi haraki dalam mengembalikan maruah umat Islam kian dihina oleh musuh-musuh Allah.

Moga perkongsiaan ringkas ini memberi faedah buat sahabat-sahabat seperjuangan.

0 comments:

Post a Comment