Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

03 April 2011

ARKITEK PERADABAN

“ Peradaban selalu bermula dari gagasan. Peradaban besar selalu lahir dari gagasan-gagasan besar. Dan gagasan besar selalu lahir dari akal-akal raksasa”.

Itulah petikan dari buku “ Dari Gerakan Ke Negara” tulisan M Anis Matta, salah seorang aktivis PKS, Indonesia yang sempat saya khatamkan, buku yang cukup memberi impak kepada pemikiran saya dalam menggambarkan bagaimana sebuah rekonstruksi negara Madinah mampu ditegakkan dari kandung sebuah gerakan Nabi Muhammad yang pada mulanya didokong oleh golongan hamba dan pemuda.

Pembinaan mendirikan sebuah negara Islam pertama oleh Baginda Rasulullah saw bukan suatu perkara yg boleh dipandang biasa. Inilah model pertama Negara Bersyariat yang ditegakkan agar umat masa kini mengambil ibrah dan mengutip rahsia dalam mengimplementasikan idea dan pemikiran Rasululullah dalam membangun kembali tamadun peradaban manusia.

Cita-cita besar negara Madinah didokong oleh orang berjiwa besar. Madinah ditegakkan oleh para sahabat yang menjadi Arkitek Peradaban. Visi besar hanya layak utuk disempurnakan oleh orang biasa tapi mempunyai potensi luar biasa kerana mereka mengerti ALLAH itu Luar Biasa, Alam ini luar biasa, Penciptaan manusia juga luar biasa, mana mungkin ALLAH mahukan manusia jadi biasa-biasa.

Gerakan Nabi didokong oleh para arkitek peradaban. Mereka terdiri dari negarawan besar iaitu Abu Bakar As-Siddiq, Umar Al-Khattab, Uthman bin Affan dan Ali bin ABi Talib. Mereka juga dari kelompok penakluk raksasa seperti Hamzah Abdul Mutallib, Khalid bin Walid, Saad bin Abi Waqqas, Amr bin Ash, Usamah bin Zaid. Bersama baginda Ulama-ulama besar seperti Ibnu Abbas, Ibnu Umar, Ibnu Masud, Zaid bin Thabit, Muaz bin Jabbal. Mereka juga dalam kalangan inteligen yang handal seperti Al-Abbas dan Salman Alfarisi, ada juga Perawi-perawi hadis yang cerdik seperti Abu Hurairah, Aisyah dan gerakan baginda juga dibantu oleh pakar ekonomi yang hebat seperti Abdurrahman bin Auf, Thalhah bin Ubaidillah.

Nabi Muhammad saw meninggalkn para sahabat dalam jumlah yang sedikit lebih kurang 125 000 orang sahaja ketika Hujjatul Wada’. Ibnu Qayyim menjelaskan hanya kurang 110 orang ulama dari sahabat Rasulullah saw namun mereka mampu menjadi arkitek peradaban. Islam berkembar ke pelusuk dunia selepas kewafatan baginda

Mereka ialah orang baik dan kuat. Tidak cukup sekadar Islam didokong oleh orang baik dan sopan tapi lemah tidak berdaya untuk memberi sumbangan. Tingginya cita-cita Saidina Umar Al-Khattab dalam doanya:

“ Ya ALLAH, lindungilah kami dari orang-orang bertakwa yang lemah dan tidak bertakwa yang lemah dan tidak berdaya. Dan lindungilah kami dari orang jahat yang perkasa.”

Gerakan Nabi Muhammad saw juga dikuatkan oleh pemuda sebagaimana sabda baginda:

“ Para pemuda bersekutu denganku dan orang-orang tua memusuhiku ”

Benarlah kata Anes Baswedan, Rektor Universiti Paramida:

“ Kalau kita berbicara tentang anak muda, kita tidak boleh menempatkan diri mereka pada lapangan local sahaja, tetapi harus dilihat pada pandangan global, sekurang-kurangnya benua Asia. Kerana anak muda dilahirkan tidak hanya untuk negeri tapi juga untuk dunia..”

Nah, anak muda seperti Saidina Ali penyahut utama dakwah baginda, Sultan Muhamad Al-fateh dalam Pembukaan Kota Konstantinople, Imam Hassan Al-banna pengasas Ikhwanul Muslimin mampu melakar sejarah ketamadunan dalam memberi impak kepada alam sejagat. Mereka telah buktikan bahawa mereka mengerti “ Bukan seorang pemuda yang begitu asyik mengatakan kehebatan ayahnya namun pemuda sebenar yang berkata, Inilah aku ”.

Hanya akal-akal raksasa yang tercerahkan wahyu siap menjadi pemimpin projek peradaban. Dimana mereka sekarang?

0 comments:

Post a Comment